montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net

بصيرت حقيقي
اي خداي بزرگ! چشم بصير، دنيا را متاع قليل مي‌ بيند و زندگي را فرصتي براي امتحان، و بندگي را فلسفة به زمين آمدن انسان، و قيامت را منزل اصلي، و اين ‌ها يافت نمي ‌شود مگر براي كسي كه چشم انساني داشته باشد، و چشم انساني با نظر و توجّه انسان كامل يعني امام زمان ارواحنا له الفداء بر قلب آدم ‌ها ايجاد مي ‌شود، و اين است كه رسولت در جمله‌ اي پر رمز و راز فرمود: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ اِمامَ زَمانِهِ ماتَ ميتَةَ الْجاهِلِيَّة». يعني مرگ بدون توجّه به امام زمان ارواحنا له الفداء و شناخت او، مرگي است با روح و روان جاهليت، شبيه مردم دوران جاهليت عرب، پس خدايا! نظر امام زمانمان را از قلب‌ هاي ما برمگردان تا دنيا و آخرت را درست ببينيم.

خداوند در نظام هستي يك امام زمان ارواحنا له الفداء قرار داده است و پيامبر خدا هم از وجود او خبر داد و فرمود:
مردم! بايد آن امام زمان را بشناسيد وگرنه انسانِ جهت‌ دار نخواهيد بود و گرفتار پرستش بت مي ‌شويد و ديگر هيچ بصيرتي نخواهيد داشت و به كلّي معني زندگي را گم مي ‌كنيد، نه معني بودنِ در دنيا را خواهيد فهميد و نه معني رفتن از اين دنيا را.
حكما روشن كرده ‌اند كه هر چيزي كه مقول به تشكيك باشد، از سنخ وجود است و نه از سنخ ماهيت، و انسانيت شدّت و ضعف برمي ‌دارد و مقول به تشكيك است، و لذا از سنخ وجود است، مثل علم و حيات كه تشكيكي است و شدّت و ضعف برمي ‌دارد، و گفتيم هر چيز كه شدّت و ضعف برمي‌ دارد، يك مادون دارد و يك مافوق، و موجود مادون، وجودش را از مافوق مي ‌گيرد، پس انسانيت هم كه شدّت وضعف برمي‌ دارد، يك مافوق دارد كه عين انسانيت يا انسان كامل است و بقيّه هر چند بهره از انسانيت دارند، از انسان كامل مي‌ گيرند و او داراي جميع مراتب و مقامات انساني به صورت تامّ و تمام است.

در مقايسه انسان كامل با انسانيت بقيّة انسان ‌ها، مي ‌توان نور بي ‌رنگ را با نور سبز مقايسه كرد؛ نورِ بي ‌رنگ شدّت و ضعف برمي‌ دارد، نور بي ‌رنگ چه ضعيف باشد و چه شديد باشد جامع هفت نور است، در عين وحدتِ آن هفت نور در نور بي‌ رنگ؛ ولي نور سبز -چه شديد باشد و چه ضعيف- يكي از هفت نوري است كه در نور بي ‌رنگ هست. ارتباط با امام زمان ارواحنا له الفداء هم در عين ارتباط ضعيف و شديد، ارتباط با وجود جامعي است كه همه كمالات انساني را به صورت جامع دارد و مقامش مقام جامعيت اسماء الهي است، ولي حتّي ارتباط با ملائك، ارتباط با حقيقت جامع نيست، چون ملائكه هر كدام حامل يكي از اسماء الهي هستند، مثل نور سبز است. پس هر كس هر قدر هم رياضت بكشد، اگر حاصل اين رياضاتش ارتباط با ملائكه هم بشود، به مقام جامعيت انساني دست نمي ‌يابد و همه ابعاد انساني او به ثمر نمي ‌رسد.



برگرفته از کتاب مبانی معرفتی مهدویت- اصغرطاهرزاده
بصيرت حقيقي


در خواست عضویت جهت دریافت ایمیل
نام:
ایمیل:
montazar.net

نظر سنجی
مایلید در کدام حوزه مطالب بیستری در سایت گذاشته شود؟
معارف مهدویتغرب و مهدویت
وظایف ما در عصر غیبتهنر و فرهنگ مهدویت
montazar.net

سایت های وابسته