montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net

باورداشت مهدویت در خطبه غدیر- عبارت ششم
«ألَا إِنَّهُ مُدْرِكٌ بِكُلِّ ثَارٍ لِأَوْلِيَاءِ الله‏»
«آگاه باشيد او، به دست آورنده خون همه‌ي دوستان خداست.»

«مدرک» در لغت به معنای درک کننده است؛ ولی در این عبارت بهتر است به معنای «خون ‌خواه» بگیریم و خون ‌خواه یعنی «ولی دم»؛ این عبارت امام زمان (عج) را ولی دم اولیای الاهی معرفی می‌کند.

واژه «ثار» چند معنا دارد: یکی به معنای انقلاب و برانگيختن است که اصل معنای لغتی آن نیز همین است. معنای دوم «خون» است؛ چون خون برانگيخته مي ‌شود و برمي ‌انگيزاند. در زیارت عاشورا داریم که: «السلام عليک يا ثار الله و ابن ثاره». اين جا هم هر دو معنا هست که يک معناي آن، اين است که تو خون خدا هستي. يعني آنقدر خونت در راه خدا ريخته شده که اگر قرار بود خدا، خون داشته باشد، خون تو (امام حسين عليه السلام ) خون خدا بود و يا آن ‌قدر خون تو به خون خدا پيوند خورده است که ثار الله هستي. معناي ديگرش اين است که تو کسي هستي که خدا خونخواه و ولی دم تو است. اما در عبارت «ألَا إنَّهُ مُدْرِكٌ بِكُلِّ ثَارٍ لِأَوْلِيَاءِ الله‏»، ثار به معناي خون است نه خونخواه؛ چون قبل از ثار «کُل» آمده است؛ يعني او ولي دم همه خون‌هاي اوليا و دوستان خداست.

از طرفی به‌ کار رفتن کلمه «کل» نشان دهنده ی این است که ایشان خونخواه خون  های تمام اولیای الاهی از ابتدای تاریخ تا انتهای آن است. اما در اینجا این سؤال مطرح است که ایشان از چه کسی می ‌خواهد خونخواهی کند؟ مگر نه این است که تمام آن قاتلان از دنیا رفته ‌اند؟

در پاسخ به این سؤال می گوییم که در برخی از روایات داریم که ایشان وقتی ظهور می کنند، بعضی از قاتلان انبیاء و ائمه عليهم السلام را زنده می  کنند و انتقام خون آنها را خواهد گرفت. [1] از طرف دیگر در قرآن آیه ای وجود دارد که نشان می  دهد خداوند به ولی دم و خون خواه، قدرت و اختیاراتی را داده است:

«وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُورا.» [2]

سلطنت و قدرت ولی دم می ‌تواند یا با قصاص باشد یا با دیه باشد و یا اصلاً ببخشد و از آن‌ جایی که اصل قصاص فطري است (یعنی ولی دم تا خون ‌خواهی از قاتل نکرده باشد آرام و قرار ندارد) در تمام اقوام ـ از قرون کهن تا به حال ـ وجود داشته است. در حکومت حقه امام عصر (عج) که موعود و منتظَر همه اديان الهي است، مسائل فطري به ‌عنوان مکمل مسائل حکومتي هستند. لذا در زمان امام عصر (عج) همه اديان و همه گروه ها ـ حتي گروه هاي ماترياليستي و لائيک براساس ويژگي  ها و فطرت انساني  شان ـ منتظر حکومت عادله يا مدينه فاضله هستند و در اين حکومت همه چيز بايد سر جاي خودش باشد؛ زيرا عدل يعني (وضع کل شي في موضعه) يا ( اعطاء کل شي حقه)، عدل يعني هر چيزي در جاي خودش قرار بگيرد و يا اين‌که به هر صاحب حقي حقش را بدهيم.
در روايت داريم که «انه کان منصورا» امام زمان (عج) است [3] و يکي از القاب آن حضرت است. منصور به این دلیل از القاب آن حضرت است که در خونخواهي از قاتلان اولياء‌ الله، [4] از طرف فرشتگان ياري شده و تأیيد مي ‌شود. لذا امام زمان (عج) دارای این اختیار است که در مقابل قاتلین اولیای الاهی قانون قصاص، دیه، یا عفو و بخشش را جاری سازد.


پی نوشت:
1. مجلسی، بحار الانوار،53/ 12. عن الصادقg ... فَيَقُولُ النَّاسُ يَا مَهْدِيَّ آلِ مُحَمَّدٍ p مَا هَاهُنَا غَيْرُهُمَا إِنَّهُمَا دُفِنَا مَعَهُ لِأَنَّهُمَا خَلِيفَتَا رَسُولِ اللهِ p وَ أَبَوَا زَوْجَتَيْهِ فَيَقُولُ لِلْخَلْقِ بَعْدَ ثَلَاثٍ أَخْرِجُوهُمَا مِنْ قَبْرَيْهِمَا فَيُخْرَجَانِ غَضَّيْنِ طَرِيَّيْنِ لَمْ يَتَغَيَّرْ خَلْقُهُمَا وَ لَمْ يَشْحُبْ لَوْنُهُمَا ... .
2. اسراء/ 33.
3. مجلسی، بحار الانوار،51/ 30؛ کوفی، تفسيرفرات ‏الكوفي، 240. «عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ g فِي قَوْلِهِ تَعَالَى وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً قَالَ الْحُسَيْنُ فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً قَالَ سَمَّى اللهُ الْمَهْدِيَّ الْمَنْصُورَ كَمَا سُمِّيَ أَحْمَدُ وَ مُحَمَّدٌ [مَحْمُوداً] و محمود وَ كَمَا سُمِّيَ عِيسَى الْمَسِيحَ .»
4. قمی، كامل‏الزيارات،63؛ عیاشی،تفسیر عیاشی،2/ 290 با اختلافی اندک: في قوله تعالى وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً قال ذلك قائم آل محمد يخرج فيقتل بدم الحسين g فلو قتل أهل الأرض لم يكن مسرفا و قوله فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ لم يكن ليصنع شيئا يكون سرفا ثم قال أبو عبد الله g يقتل و الله ذراري قتلة الحسين g بفعال آبائها.
منبع: فصلنامه تخصصی امامت پژوهی 3 پاییز 90
باورداشت مهدویت در خطبه غدیر- عبارت ششم


در خواست عضویت جهت دریافت ایمیل
نام:
ایمیل:
montazar.net

نظر سنجی
مایلید در کدام حوزه مطالب بیستری در سایت گذاشته شود؟
معارف مهدویتغرب و مهدویت
وظایف ما در عصر غیبتهنر و فرهنگ مهدویت
montazar.net

سایت های وابسته