montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net

باورداشت مهدویت در خطبه غدیر- عبارت سیزدهم

«أَلَا إِنَّهُ الرَّشِيدُ السَّدِيدُ»
«بدانيد او رشد يافته و استوار است.»

«رشيد»، صفت مشبه از ریشه «رشد» به معني اسم مفعول يعني «رشد کرده» است و «رشد» يعني روشن، پيشرفته و باليده. رشد در مقابل «غي» است. در قرآن هم آمده که: «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» [1] «راه روشن از گمراهي روشن و بیان و واضح شد.» واژه «سديد» هم به معنی استوار است.
وقتي مي‌ فرمايد: «أَلَا إِنَّهُ الرَّشِيدُ» يعني آگاه باشيد که حتماً امام زمان (عج) رشد یافته و راه ‌هدايتش را پيدا کرده است و در صراط مستقيم است.
نکته دیگر اینکه «اَلَا إِنَّهُ الرَّشِيدُ» عبارت ديگري است از:

«أَنَا صِرَاطُ اللهِ الْمُسْتَقِيمُ الَّذِي أَمَرَكُمْ بِاتِّبَاعِهِ ثُمَّ عَلِيٌّ مِنْ بَعْدِي ثُمَّ وُلْدِي مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةٌ يَهْدُونَ إِلَى الْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُون».[2]

اين عبارت از طرف پيامبر اکرم (ص) عصمت امام زمان (عج) و روشني راه ايشان را تضمين مي ‌کند. اما همه امامان عليهم السلام معصوم  اند؛ ولی به چه دلیلی درباره اين امام بيشتر تأکيد فرمودند؟ در جواب می  گوییم که اين تأکيد به خاطر اين است که امام زمان (عج) مسئوليت مهم و بسیار بزرگی دارد که آن تشکيل حکومت جهاني و تأیید و تثبیت آن است. لذا کار هر قدر بزرگ  تر باشد، احتمال خطاي آن نیز بيشتر است و چون برنامة آن حضرت يک برنامة استثنايي است که هيچ کدام از پيامبران الهي عليهم السلام و حتی معصومین عليهم السلام برای اجرای آن برنامه مکلّف نشده  اند لذا پيامبر (ص) مي ‌فرمايند: «أَلَا إِنَّهُ الرَّشِيد» تا احتمال وارد شدن هر گونه نقصی در کار آن بزرگوار (عج) منتفی شود.

از لغت رشيد دو مطلب دیگر نیز استنباط می  شود. يکي صحيح بودن و دیگری در حال رشد بودن. لذا «الرشيد» يعني اینکه امام زمان (عج) غير از اين که در حال رشد و تکامل می  باشد، در راه مستقيم نیز قرار دارد.

اما درباره واژه «سدید» باید گفت که: «أَلَا إِنَّهُ السَّدِيد» يعني در کار خودش محکم است، کوتاه نمي ‌آيد، سست نيست و تحت تأثير ملامت کسي قرار نمي ‌گيرد. يکي از صفاتي که امام زمان (عج) دارند این است که ترجمان آن، همان جمله  اي است که پيغمبر (ص) راجع به اميرالمؤمنين عليه السلام فرمودند: «َولَا تَأْخُذُهُ فِي اللهِ لَوْمَة لَائِم‏»؛ [3] «او کسي است که ملامتِ ملامت‌کننده  ای در راه خدا دستخوش تغییرش نمي ‌کند» و اين مسأله مهم به‌ خاطر اين است که آن حضرت هم تکامل دارد و هم محکم است. آیة «إنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ ألاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي‏ كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» [4] نشان می‌ دهد که راه دين و تدين راه استقامت است و سران دين که پيامبران  اند هميشه در ناراحتي و اذیت و آزار بودند؛ ولی پیوسته در مقابل آن سختی ها مقاومت می  کردند.

پی نوشت:

1. بقره/ 256.
2. فتال نیشابوری، روضة الواعظین،1/ 95؛ طبرسی، الاحتجاج،1/ 62؛ حلی، العدد القویة،177؛ ابن طاووس، التحصین،586؛ از دو منبع آخر با اندکی اختلاف.
3. ابن طاووس، إقبال الأعمال،296.
4. فصلت/ 30.
نویسنده: امین خوش رفتار
منبع: فصلنامه تخصصی امامت پژوهی 3 پاییز 90
باورداشت مهدویت در خطبه غدیر- عبارت سیزدهم


در خواست عضویت جهت دریافت ایمیل
نام:
ایمیل:
montazar.net

نظر سنجی
مایلید در کدام حوزه مطالب بیستری در سایت گذاشته شود؟
معارف مهدویتغرب و مهدویت
وظایف ما در عصر غیبتهنر و فرهنگ مهدویت
montazar.net

سایت های وابسته