montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net

آیه 31 سوره انعام: لقاء الله
قَدْ خَسِرَ الَّذينَ كَذَّبُوا بِلِقاءِ اللَّهِ حَتَّى إِذا جاءَتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قالُوا يا حَسْرَتَنا عَلى‏ ما فَرَّطْنا فيها وَ هُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزارَهُمْ عَلى‏ ظُهُورِهِمْ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ
كسانى كه لقاى الهى را دروغ انگاشتند قطعاً زيان ديدند. تا آن گاه كه قيامت بناگاه بر آنان در رسد، مى‏گويند: «اى دريغ بر ما، بر آنچه درباره آن كوتاهى كرديم.» و آنان بار سنگين گناهانشان را به دوش مى‏كشند. چه بد است بارى كه مى‏كشند.

تفسیر آیه
مراد از «لقاء اللَّه» ملاقات معنوى و شهود باطنى در قیامت است، چون در قیامت همه‏ى وابستگى ‏هاى انسان به مال و مقام و بستگان قطع مى ‏شود و با روبرو شدن با پاداش و كیفر الهى، حاكمیّت مطلقه‏ ى الهى را درك مى ‏كند. حسرت، براى از دست دادن منافع است و ندامت براى پیش آمدن ضررها. [1]
به قیامت، «ساعت» مى‏گویند، چون در ساعتى و لحظه ‏اى برق ‏آسا ایجاد مى ‏شود. (در آیه‏ى 77 سوره نحل آمده است: «و ما أمر الساعة الاّ كلَمح البصر أو هو اقرب»، برپایى قیامت، مانند چشم به هم زدن یا نزدیك‏ تر از آن است).
در حدیثى از پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله آمده است: اهل آتش، جایگاه خود (آن جایگاهى كه خداوند براى هر شخصى در بهشت قرار داده است،) را در بهشت مى ‏بینند و مى‏فهمند زیان كرده ‏اند مى‏گویند: «یاحسرتنا». [2]
كسى كه قیامت را نپذیرد، هستى خود را با دنیاى فانى معامله كرده و این بزرگ ‏ترین خسارت است. قیامت، ناگهانى فرا مى ‏رسد و كسى از زمان آن آگاه نیست، پس باید همیشه آماده بود. اعتراف و حسرت، نشانه ‏ى آزادى انسان در عمل است، زیرا مى ‏توانست خوب عمل كند و نكرد. قیامت روز افسوس خوردن است، امّا حسرت‏ ها در آن روز بى ‏نتیجه است. گناهان، در قیامت تجسّم یافته و بر انسان بار مى ‏شوند. تكذیب یا فراموشى قیامت، سبب ارتكاب گناهانى است كه در قیامت، وزر و وبال انسان مى ‏گردد.
در ترجمه بيان السعادة في مقامات العبادة، از سلطان محمد گنابادي آمده:
«قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقاءِ اللَّهِ» يعني لقاي خدا را در مظاهر ولوي (منسوب به وَلی) آن تكذيب كردند، زيرا كه لقاي خداي تعالي اضافه و نسبتي است بين او و عبدش و حقيقت اضافات خداي تعالي عبارت از اضافه اشراقي خدا است كه آن ولايت مطلقه است و آن علي عليه السّلام با علويّتش مي ‏باشد.
«حَتَّي إِذا جاءَتْهُمُ السَّاعَةُ» يعني ساعت مرگ يا ساعت قيامت، يا ظهور قائم ارواحنا له الفداء يعني ظهور امام، موقع رسيدن ساعت مرگ، و ... در همه اخبار به اين معاني تفسير شده است، و همه آنها به يك معني بر مي‏گردد، و تفاوت بين آنها اعتباري است.
«بَغْتَةً» ناگهان خدا را ملاقات مي ‏كنند؛ آن هم با ظهور علي عليه السّلام يا با ظهور قائم ارواحنا له الفداء.
پی نوشت:
[1]تفسیر اطیب‏البیان.
[2]تفسیر نورالثقلین.
آیه 31 سوره انعام: لقاء الله


در خواست عضویت جهت دریافت ایمیل
نام:
ایمیل:
montazar.net

نظر سنجی
مایلید در کدام حوزه مطالب بیستری در سایت گذاشته شود؟
معارف مهدویتغرب و مهدویت
وظایف ما در عصر غیبتهنر و فرهنگ مهدویت
montazar.net

سایت های وابسته