montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net

آیه 8 سوره مائده: ویژگی قائم
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ
اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد، براى خدا به داد برخيزيد [و] به عدالت شهادت دهيد، و البتّه نبايد دشمنىِ گروهى شما را بر آن دارد كه عدالت نكنيد. عدالت كنيد كه آن به تقوا نزديكتر است، و از خدا پروا داريد، كه خدا به آنچه انجام مى ‏دهيد، آگاه است.
تفسیر آیه
مشابه این آیه با اندكى تفاوت، در آیه 135 سوره‏ى نساء آمده است، «قوّامین بالقسط شهداء للّه ولو على أنفسكم أو الوالدین والاقربین» قیام به عدالت كنید و گواهان براى خدا باشید. هر چند به زیان خود یا والدین و بستگان شما باشد. تفاوت میان این دو آیه آن است كه این آیه سفارش مى ‏كند: كینه ‏ها و دشمنى ‏ها شما را منحرف نكند، ولى آیه سوره نساء مى ‏فرماید: علاقه ‏ها و وابستگى‏ ها شما را از مرز عدالت خارج نكند. آرى، عوامل انحراف از عدالت یا بغض و كینه است، یا حبّ و دوستى كه هر آیه به یكى از آنها اشاره دارد.
از آنجا كه نادیده گرفتن كینه ‏هاى درونى درباره مردم دشوار است، لذا در این آیه چند فرمان و چند تشویق به كار رفته است. «لایجرمنّكم... اعدلوا... هو اقرب... اتّقوا اللّه...»
عدالت اجتماعى، تنها در سایه ایمان به خدا و معاد استقرار مى ‏یابد و فرمان حتمى الهى است.
اگر انگیزه‏ ى انسان كینه ‏هاى او شد، اخلاصى در كار نیست، ولى اگر قیام براى خدا باشد، كینه ‏ها در اجراى عدالت بى ‏اثر مى‏ شود. عدالت مستمر به صورت ملكه و عادت، ارزش است، نه عدالت لحظه ‏اى.
اگر باور كنیم كه خدا عملكرد ما را مى ‏داند، به عدل رفتار خواهیم كرد. انسان‏ هاى كینه ‏توز و عقده ‏اى نمى توانند عادل باشند. (براى رسیدن به عدالت باید كینه‏ ها را كنترل كرد) احساسات باید تحت الشعاع عدالت باشد. كینه ‏جویى، از عوامل انحراف از عدالت است. در سیاستگذارى ‏ها و روابط داخلى و خارجى حتّى نسبت به دشمنان هم عادل باشیم. انسان ‏هاى عادل و منصف، به تقوا نزدیكترند.
در اطيب البيان في تفسير القرآن از سيد عبد الحسين طيب آمده
كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ قيام؛ به معني ايستادگي است و قيام به امري به حسب خود او است، يكي از اسامي الهي قائم است و وقتی مي‏گويي «يا قائم يا دائم» قيام به وظایف ربوبي مانند خلق و رزق و عنايات و تفضلات و ساير شئونات خداوندي دارد ، يكي از القاب حضرت بقية اللَّه قائم است که به امور و شئون امامت قيام مي فرمايد.

آیه 8 سوره مائده: ویژگی قائم


در خواست عضویت جهت دریافت ایمیل
نام:
ایمیل:
montazar.net

نظر سنجی
مایلید در کدام حوزه مطالب بیستری در سایت گذاشته شود؟
معارف مهدویتغرب و مهدویت
وظایف ما در عصر غیبتهنر و فرهنگ مهدویت
montazar.net

سایت های وابسته