montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net

امام صادق علیه السلام در تفسير آيه آيه 2 و 3 فرمودند: متقين، شيعيان على بن ابى طالب هستند و غيب، حجت غايب است[1]

- آيه 124: وَ إذِ ابتلي ابراهيم ربه بکلمات فاتمهن...

هنگامى كه حضرت ابراهيم را پروردگارش به وسيله كلماتى آزمود، پس آن ها را به انجام رسانيد.

راوى مى گويد: درباره اين آيه مباركه از امام صادق علیه السلام پرسش كردم، حضرت فرمود: اين همان كلماتى است كه حضرت آدم علیه السلام از پروردگار خود دريافت نمود. پس توسط آن كلمات به پيشگاه پروردگار توبه كرد و خداوند توبه اش را پذيرفت.

جريان توبه چنين بود كه حضرت آدم علیه السلام عرض كرد: اى خداى من از تو مى خواهم كه به واسطه محمد و على و فاطمه و حسن و حسين علیه السلام توبه مرا بپذيرى پس خداوند توبه او را پذيرفت كه او بسيار توبه پذير و مهربان است ".

راوى مى گويد: پرسيدم مقصود از "فا تمهن " در آيه چيست حضرت فرمود: مقصود اين است كه خداوند آن ها را تا قائم مهدى ارواحنا له الفداء به اتمام رسانيد ودوازده امام علیه السلام راكه نه تن آنان از فرزندان حسين علیه السلام مى باشند، براى او بيان فرمود [2]


آيه 155:و لنبلونکم بشيء من الخوف والجوع ...

ما شما را به چيزهايى از قبيل ترس و گرسنگى و كاستى در اموال وجان ها و محصولات مى آزماييم، و مژده بده به آن ها كه شكيبا و ثابت قدم هستند.

امام صادق علیه السلام در تفسير اين آيه فرمود: "پيش از آمدن قائم ارواحنا له الفداء علامت هايى براى امتحان مؤمنين خواهد بود" عرض كردم آن علامت ها چيست؟ فرمود:بيمارى هاى گوناگون كه سبب ترس و دلهره است وبالا رفتن نرخ ها كه سبب گرسنگى است وكاهش در اموال و جان ها كه قحطى ومرگ ومير فراوان است و نقص در محصولات كه به نيامدن باران است. پس در آن موقع به آن ها كه در عقيده به ما ثابت مى مانند، مژده بده " آن گاه فرمود: "اين تأويل آيه است و هيچ كس جز آن ها كه راسخ در علم اند، تأويل آن را نمى دانند و ماييم راسخان در علم " [3]

[1]بحارالانوا ر، ج51، ص 52.

[2]تفسيرنورالثقلين، ج 1 ص 20 1؛ الزام ا لناصب ج 1 ص 179.

[3]ينابيع الموده ج3 ص 235.


سوره بقره


در خواست عضویت جهت دریافت ایمیل
نام:
ایمیل:
montazar.net

نظر سنجی
مایلید در کدام حوزه مطالب بیستری در سایت گذاشته شود؟
معارف مهدویتغرب و مهدویت
وظایف ما در عصر غیبتهنر و فرهنگ مهدویت
montazar.net

سایت های وابسته