montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net

ارزش ایمان در دوران غیبت

الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ
آنان كه به غيب ايمان مى‏آورند و نماز را بر پا مى‏دارند و از آنچه به ايشان روزى داده ‏ايم انفاق مى‏ كنند.

«سید عبدالحسین طیب» در کتاب « اطيب البيان في تفسير القرآن» ذیل آیه 3 سوره بقره، منظور از «یؤمنون بالغیب» را تأیید و ایمان به وجود حضرت مهدی در دوران غیبت بیان می کند. در همین معنا از منابع و روایت دیگر برای تأیید این مطلب استفاده می کند:

«اخباري كه ايمان به غيب را ايمان به وجود حضرت مهدي ارواحنا له الفداء در دوره غيبت تفسير كرده مانند حديثي كه در تفسير برهان از صدوق از حضرت صادق عليه السّلام در ارتباط با آيه شريفه " الذين يؤمنون بالغيب " فرموده‏ :
[من آمن [و في بعض النسخ] من اقرّ بقيام القائم انّه الحقّ: كسانى كه به حقانيت قيام و ظهور قائم ارواحنا له الفداء اعتقاد داشته باشند.][مراد از [الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ] كساني هستند كه ايمان بياورند و اقرار كنند به اينكه قيام حضرت قائم حق و درست است] و حديثي كه از جابر از رسول خدا صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم روايت شده كه بعد از ذكر ائمه اثني عشر تا حضرت مهدي ارواحنا له الفداء مي فرمايد: [طوبي للصابرين في غيبته طوبي للمقيمين علي محبّته اولئك من وصفهم اللَّه في كتابه فقال الّذين يؤمنون بالغيب] [خوشا به حال كساني كه در زمان غيبت حضرت مهدي ارواحنا له الفداء صبر مي كنند، خوشا به حال كساني كه بر دوستي او ايستادگي مي نمايند، اينان كساني هستند كه خداوند در قرآن توصيف نموده و فرموده [الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ]] [1]
مؤمنين در دوره غيبت تمام ايمانشان ايمان به غيب است چون درك زمان پيغمبر صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم و ائمّه اطهار عليهم السلام را ننموده و امام آنها هم در پرده غيبت و نامشهود است چون غيبت آن حضرت و طول عمر او و بودنش در ميان مردم و عدم مشاهده ‏اش همه بر خلاف عادت است ايمان به او اقوي مراتب ايمان است.
در بيان اخباري كه در مدح مؤمنين در دوره غيبت حضرت بقيّة اللَّه وارد شده و آن بسيار است: از آن جمله:
از حضرت سجّاد عليه السّلام روايت شده كه فرموده‏: [من ثبت علي ولايتنا في غيبة قائمنا اعطاه اللَّه اجر الف شهيد مثل شهداء بدر واحد: كسي كه بر ولايت ما در هنگام غائب بودن قائم ما ثابت باشد، خداوند اجر هزار شهيد مانند شهدای بدر و احد به او عطا فرمايد] [2]
و نيز از حضرت صادق عليه السّلام روايت شده كه فرمود :[من مات منكم علي هذا الامر منتظرا له كان كمن في فسطاط القائم عليه السّلام: كسي كه بميرد از شما بر اين امر در حالي كه منتظر ظهور حضرت قائم ارواحنا له الفداء باشد مانند كسي است كه در خيمه قائم با او باشد] [3]
و از حضرت رضا عليه السّلام از آباء طاهرين او از پيغمبر صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم روايت كرده كه فرمود : [افضل اعمال امّتي انتظار الفرج: بهترين اعمال امت من انتظار فرج است][4]
و نيز از امير المؤمنين عليه السّلام سؤال شد: [ايّ الاعمال احبّ الي اللَّه عزّ و جل قال انتظار الفرج: كدام از كارها نزد خداي عز و جل محبوب‏تر است؟فرمود انتظار فرج] [5]
و نيز از ابي حمزه از ابي خالد كابلي از علي بن الحسين عليه السّلام حديثي روايت كرده كه در آن مي فرمايد : [فانّ اهل زمان غيبته القائلون بامامته المنتظرون لظهوره افضل اهل كلّ زمان لانّ اللَّه تعالي اعطاهم من العقول و الافهام و المعرفة ما صارت به الغيبة عندهم بمنزلة المشاهدة و جعلهم في ذلك الزمان بمنزلة المجاهدين بين يدي رسول اللَّه صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم بالسيف اولئك المخلصون حقّا و شيعتنا صدقا و الدعاة الي دين اللَّه سرّا و جهرا:
بدرستي كه اهل زمان غيبت حضرت مهدي ارواحنا له الفداء كه قائل به امامت او و منتظر ظهور او هستند بهترين اهل هر زماني مي باشند براي اينكه خداي تعالي از عقل و فهم و معرفت به اندازه ‏اي به آنها عطا فرموده كه غيبت نزد آنها به منزله حضور و مشاهدة شده است و آنان را در اين زمان به منزله مجاهدين با شمشير در جلو رسول خدا صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم قرار داده، اينان بندگان خالص خدا، و به راستي شيعيان ما، و دعوت كنند‏گان به دين خدا در نهان و آشكارا هستند][6]»
در ادامه عبدالحسین طیب، سایر ویژگی های مؤمنین را براساس این آیه شریفه اینگونه بیان می کند:
[وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ] يكي ديگر از صفات متّقين است يعني متّقين كساني هستند كه نماز را به پا مي دارند و اقامه از قيام است و قيام را به نماز نسبت مي دهند مانند [قد قامت الصلاة] و اقامه را به نمازگزار، مانند [قد اقمت الصلاة] و قيام داراي معني جامعي است و اصل آن به معني انتصاب و راست شدن و به پا ايستادن و در هر معنايي كه استعمال مي شود به واسطه ملازمت و مناسبتي است كه عادة بين آن معني و معني اصلي مي باشد مثل اينكه قيام اطلاق بر ذات حق تعالي مي شود[ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ] [7] و [شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلائِكَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ ][8] كه به معني حفظ و تربيت و تدبير و مراقبت و قدرت و تسلّط بر اشياء است و بر حضرت مهدي ارواحنا له الفداء در اخبار قائم ارواحنا له الفداء اطلاق شده براي اينكه ايستاده و آماده براي ظهور و قيام به امر امامت است.»
همچنین «سلطان محمد گنابادی» در ترجمه کتاب «بيان السعادة في مقامات العبادة» عبارات «یؤمنون بالغیب» را اینگونه تفسیر می کند:
«منظور از ايمان در اينجا اگر ظرف [ بِالْغَيْبِ ] صله [ الَّذِينَ يُوْمِنُونَ ] باشد تصديق يا اذعان است چنانكه از مولاي ما حضرت صادق عليه السلام روايت شده است، كه مراد از كلمه غيب در اينجا سه چيز مي ‏باشد.
۱- روز ظهور و قيام حضرت قائم ارواحنا له الفداء
۲- روز بازگشت [رجعت]
۳- روز قيامت.
كسي كه به اينها ايمان داشته باشد او، به غيب ايمان آورده است.»‏
علاوه بر موارد بالا، «حسین بن احمد حسینی شاه عبدالعظیمی» در «تفسیر اثنی عشری» منظور از غیب را حضرت مهدی (عج) می داند:
«مراد غيب، وجود مبارك حضرت حجة بن الحسن العسكري امام زمان ارواحنا له الفداء كه غائب و مستور از انظار است چنانچه حضرت صادق عليه السلام فرمود: مراد كساني هستند كه ايمان آورند به قيام قائم ارواحنا له الفداء كه او حق است [9] و نيز از آن حضرت سؤال شد از آيه شريفه. فرمود: متقين شيعه علي عليه السلام و مراد به غيب حجة غائب است، و شاهد آن آيه شريفه[ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ ][10]
الذین یؤمنون بالغیب مراد جماعتي هستند كه بعد از حضرت خاتم صلّي اللّه عليه و آله و سلم تصديق آن حضرت را نمايند چنانچه در منهج مروي است كه روزي رسول اكرم صلّي اللّه عليه و آله و سلّم به اصحاب فرمود: مي ‏دانيد ميان خلقان كيست فاضل تر؟ عرض كردند: ملائكه، فرمود: خير. گفتند: پيغمبران فرمود: مراد من غير آنها باشد. پرسيدند: پس چه كسانند؟ فرمود: جماعتي كه بعد از من در آخرالزمان بيايند و مرا نديده و اعجاز مرا مشاهده نكرده، ورقي چند در بيان طريقه من مطالعه و بدان عمل كنند.
آنها فاضلترين عالميان اند. و آيه شريفه را تلاوت و فرمود: ايشان برادران من اند. عرض كردند ما برادران شما نيستيم؟ فرمود: شما اصحاب من و آنها برادران من مي ‏باشند.» [11]
پی نوشت:
[۱]در برهان از ابن بابويه‏
[۲]بحارالانوار،ج۱۳،ص۱۳۶
[۳]همان
[۴]همان
[5]همان
[6]همان
[7]سوره بقرة، آية الكرسي‏
[8]سوره آل عمران آيه ۱۶
[9]كمال الدين صدوق، باب ۳۳، صفحه ۳۴۰، حديث ۱۹.
[10]كمال الدين صدوق، باب ۳۳، صفحه ۳۴۰، حديث ۲۰. [.....]
[11]تفسير منهج الصادقين، جلد اوّل، صفحه ۶۴.

منابع:
-اطيب البيان في تفسير القرآن
-ترجمه بيان السعادة في مقامات العبادة
-تفسیر اثنی عشری
آیه 3 سوره بقره در منابع شیعی


در خواست عضویت جهت دریافت ایمیل
نام:
ایمیل:
montazar.net

نظر سنجی
مایلید در کدام حوزه مطالب بیستری در سایت گذاشته شود؟
معارف مهدویتغرب و مهدویت
وظایف ما در عصر غیبتهنر و فرهنگ مهدویت
montazar.net

سایت های وابسته