montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net
montazar.net

نشانه های آخِرُ الزّمان

5. خروج سفیانی
بیشتر مفسّران، از ظهور لشکري طغیانگر که آخرالزمان در کشورهاي اسلامی به ستم و تعدّي پرداخته، سرانجام در صحرایی بیرون از مکّه، گرفتار عذاب الهی میشود، خبر داده و آیه:
« وَ لَوْ تَري إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ وَ أُخِ ذُوا مِنْ مَکانٍ قَریبٍ (14)
و اي کاش می دیدي هنگامی را که [کافران] وحشتزده اند [آنجا که راهِ] گریزي نمانده است و از جایی نزدیک گرفتار آمده اند.» را دربارة آن لشکر دانسته اند. در روایات شیعه و سنّی، نام رهبر این لشکریان، سفیانی ذکر شده است.

6. نداي آسمانی
بنابر روایات شیعه، جبرئیل نخستین کسی است که با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیعت و با صدایی بلند به گونه اي که به گوش همۀ جهانیان برسد، این آیه را تلاوت می کند:
«أَتی أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ (15)
فرمان خدا رسید؛ پس دیگر شتاب مکنید.»

7. ظهور منجی بزرگ بشر
مهمترین رخداد آخرالزمان، ظهور دوازدهمین امام شیعیان (علیه السلام) براي رهایی انسان ها است:
«جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً
حق آمد و باطل نابود شد. آري، باطل همواره نابودشدنی است.»
این آیه که از پیروزي چشمگیر حق بر باطل سخن می گوید، در روایات، به ظهور مهدي (علیه السلام) تأویل شده است.

8. نزول حضرت عیسی (علیه السلام)
یکی از رخدادهاي آخرالزمان، فرود آمدن عیسی (علیه السلام) است. مفسّران با استفاده از آیات «وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَۀِ فَلا تَمْتَرُنَّ بِها؛ (17)
و همانا آن، نشانه اي براي [فهم] رستاخیز است؛ پس زنهار در آن تردید مکن!»
وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلَّا لَیُؤْمِنَنَّ بِه قَبْلَ مَوْتِهِ ِ؛ (18)
و از اهلِ کتاب، کسی نیست، مگر آنکه پیش از مرگ خود حتماً به او ایمان می آورد.»
ظهور دوبارة عیسی (علیه السلام) در آخرالزمان را پیش بینی کرده اند. در روایات نیز تصریح شده است که وي در بیت المقدّس به نماز امام زمان (علیه السلام) اقتدا و در جنگ هاي ایشان نیز شرکت خواهد کرد.
براساس این تفسیر، فرود آمدن عیسی (علیه السلام) ، یکی از نشانه هاي نزدیکی قیامت شمرده شده و از ایمان آوردن همۀ اهل کتاب به حضرت عیسی (علیه السلام) در آخرالزمان که یکی از فرماندهان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به شمار می رود، خبر داده شده است.

9. خروج جنبنده اي از زمین
قرآن با رمز و ابهام از خروج جنبده اي حکایت می کند که هنگام رويگردانی مردم از معنویّت، از زمین خارج شده، با مردم سخن می گوید:
«وَ إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّۀً مِنَ الْأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کانُوا بِآیاتِنا لا یُوقِنُونَ؛ (19)
و چون قول [عذاب] بر ایشان واجب گردد، جنبنده اي را از زمین براي آنان بیرون می آوریم که با ایشان سخن گوید که: مردم [چنانکه باید] به نشانه هاي ما یقین نداشتند.»
در تفاسیر، مطالب بسیاري دربارة این موجود شگفت بیان شده است که تا حدّ بسیاري غیرواقعی و بی اساس به نظر می رسد و در ظاهر، برگرفته از منابع اسرائیلی است.

10 . هجوم یأجوج و مأجوج
قومی وحشی و فاسد، با تخریب سدّ ذوالقرنین، در اندك زمانی سرتاسر جهان را پر از ظلم و فساد خواهد کرد، تا آن که بنابر
روایات، در عصر ظهور مهدي (علیه السلام) ، به طور کلّی از بین خواهد رفت:
«حَتَّی إِذا فُتِحَتْ یَأْجُوجُ وَ مَأْجُوجُ وَ هُمْ مِنْ کُلِّ حَدَبٍ یَنْسِلُونَ، (20) تا وقتی که یأجوج و مأجوج [راهشان] گشوده شود و آنها از هر پشته اي بتازند.»

11 . رجعت
در آخرالزمان، برخی از نیکوکاران و بدکاران زمان هاي گذشته، دوباره زنده می شوند:
«وَ یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّۀٍ فَوْجاً مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیاتِنا؛ (21)
و آن روز که از هر امّتی، گروهی از کسانی را که آیات ما را تکذیب کرده اند محشور می گردانیم.»
این آیه، فقط به برانگیخته شدن عدّه اي از مکذّبان و نه همۀ آنها اشاره کرده است؛ بدین دلیل، روایات و مفسّران شیعه، میان مصداق این آیه و قیامت، تفاوت قائل شده و آیه را به آخرالزمان مربوط دانسته اند که عدّه اي از نیکوکاران و بدکاران اعصار گذشته، زنده شده، هر یک نتیجه دنیایی اعمال خویش را خواهد دید.

12 . صلح و آرامش پایدار در سرتاسر جهان
پس از پیروزي حضرت مهدي (علیه السلام) و یارانش، آرامش و معنویّت بر جهان حاکم خواهد شد:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا …وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً. …؛ (22)
خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهاي شایسته کرده اند، وعده داده است که …و بیمشان را به ایمنی مبدل گرداند.…»
«إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَۀُ لِلْمُتَّقینَ؛ (23)
…زمین از آنِ خداست؛ آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد می دهد؛ و فرجام [نیک] براي پرهیزگاران است.»
این آیات و آیات دیگر که از میراث بري صالحان و مستضعفان و جانشینی آنان در زمین یاد می کند،( 24 ) همگی بیانگر این واقعیّتند که سرنوشت این جهان، پس از جهادي الهی به امامت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سرانجام به دست مؤمنان افتاده و جهانیان همگی در سایۀ حکومت حضرت در صلح و معنویّت به سرخواهند برد.
ادامه دارد . . .
پی نوشت ها در پایان بخش سوم

منبع: فرهنگ نامه مهدویت
نویسنده: خدامراد سلیمیان
آخِرُ الزّمان- بخش دوم


در خواست عضویت جهت دریافت ایمیل
نام:
ایمیل:
montazar.net

نظر سنجی
مایلید در کدام حوزه مطالب بیستری در سایت گذاشته شود؟
معارف مهدویتغرب و مهدویت
وظایف ما در عصر غیبتهنر و فرهنگ مهدویت
montazar.net

سایت های وابسته
 Could not add IP : Data too long for column 'user_agent' at row 1